Emoties:

We kennen allemaal de basis emoties wel zoals: blij, verdrietig, boos, vreugde, angst e.d. Er zijn nog veel meer emoties die we kunnen voelen, negatief en positief. Hoe vaak heb je de neiging om voor de negatieve emoties weg te lopen, door onder andere jezelf druk te houden door veel in te plannen?

Heel menselijk, want het is niet fijn om je rot te voelen.

Maar vaak wijzen je emoties je naar onverwerkte situaties in het verleden die nog aandacht nodig hebben. Eigenlijk geven ze richting aan hetgeen wat nog geheeld mag worden en waardoor je kunt groeien.


Door het patroon van altijd maar doorgaan, alles om maar niet te hoeven voelen, komt er later vaak een moment dat je volledig in een emotie schiet en van daaruit reageert waar je achteraf vaak spijt van hebt. Je ontploft als het ware, wordt extreem verdrietig en/of je voelt je behoorlijk overprikkeld. Ook kun je lichamelijke klachten krijgen door het negeren van je emoties. Je ervaart bijv. boos of verdrietig zijn als negatieve emoties, maar als je boos bent heb je vaak een grens bereikt. Het is heel belangrijk voor ons om onze grenzen te weten en te leren kennen. De boosheid zet je vaak wel weer in beweging en in je daadkracht. Verdrietig zijn is belangrijk in het jezelf uiten. Tranen luchten op en je laat dingen los, waardoor je beter in balans blijft.


Hoe fijn zou het zijn als je meer kunt luisteren naar wat je emoties je vertellen en je steeds meer kunt opruimen vanuit het verleden, zodat je steeds meer bij jezelf komt en je jezelf nog beter leert kennen wie jij van binnen bent en wat jij nodig hebt? Je moet loslaten wordt er vaak verteld, maar hoe doe je dat dan?

Je hebt vaak het idee dat je daar heel hard je best voor moet doen, maar je moet juist niet iets doen, maar iets laten.

Indien je het patroon kunt doorbreken dat je stil gaat zitten indien je een emotie voelt, kun je gaan loslaten. Als je de emotie kunt toelaten en kunt laten stromen, laat je de emotie los. Je observeert de emotie en je probeert er niets aan te veranderen, het is zoals het is. Alsof je van een afstandje er naar kijkt wat er gebeurt, doorleef je de emotie en laat de emotie jou los.

Bij voorbaat denk je misschien, daar heb ik geen zin in om die emotie te voelen. Stel jezelf de vraag, hoe lang zal het duren dat de emotie aanhoudt?

Een minuut of 5? Als je hier meer mee gaat oefenen, zul je merken dat het vaak binnen ca. anderhalve minuut al afzakt en dan heb je het daarna opgelost en laat je weer iets los. Hoe bevrijdend zal dat zijn? Lang leve de emoties


5 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Affirmaties